Ученик X , от 1 клас, 7 г., има обучителен проблем в сферата на граматиката.

/Обучителен проблем, свързан с разбирането, концентрацията и усвояването на учебния материал/

  1. Ученикът трудно концентрира вниманието си на едно място (в конкретна задача).
  2. Ученикът не разпознава графиката на някои букви, изпитва затруднения при четене и писане  (графиката не е достатъчно добре развита за възрастта).
  3. Ученикът трудно се организира в средата на работа. Силна разсеяност, относно учебната работа, подготовка на материали и изпълнение.

Изоставането на ученика е констатирано от учителя около края на първи срок, когато би трябвало учениците да притежават и демонстрират умения. Срокът за индивидуалната работа е краят на срока. С подходящи средства, обучението има за цел да изведе ученика до ниво равно на това на другите деца: да може да чете, да пише, да има организационни умения.

Затрудненията в ограмотяването, са от следното естество:

 

Обучителен проблем от такъв характер, се определя от практическите задачи, когато има разминаване между очакваните резултати и реалните резултати. Този проблем може да се появи по различни причини:

-          Психическо неузряване на ученика;

-          Липса на умения и навици;

-          Заболяване – дислексия или друго;

Ако причината е неузряване на ученика като индивид, то решението е изчакване във времето. (При малките ученици, 1-4 клас, много често се говори за тъй нареченото „израстване“, като се има предвид психическо израстване. Обикновено тези деца усвояват учебния материал малко по-бавно от цялата група, първата година, втората учебна година наваксват. )

Пролемът с липсата на умения и навици е наличен от детската градина. В детската градина, децата трябва да придобият умения и навици:

-           да слушат заниманията в групата;

-          да слушат ръководителя на групата;

-          да следят, да се ориентират във всички дейности в групата;

-          да се научат да бъдат част от групата.

 

При учениците в ранна възраст  може да има различни субективни фактори, които  пречат на ориентацията и концетрацията им. Затова не се прибягва бързо до диагнози.

Наличието на здравословни проблеми винаги създава предпоставки за изоставане в развитието на ученика. За подобряване  се използват методи от типа на игри, електронни и интерактивни, които развиват образното и асоциативното мислене.